Wij zijn er voor u. Juist nu.

Het antwoord op uw meest gestelde vragen rondom het Coronavirus

Het antwoord op uw meest gestelde vragen rondom het Coronavirus

Wij zijn er voor u. Juist nu.

Wonen

In de meeste gevallen? Ja. Er is nog steeds veel vraag naar woningen in vrijwel alle prijsklassen en er worden ook nog steeds woningen verkocht. Het aanbod is schaars, er komen bezichtigingsaanvragen binnen en er zijn ook de afgelopen week gewoon huizen verkocht.

Zolang het RIVM het toelaat komen we bij u langs voor een kennismaking (wel met 1,5 meter afstand en geen handen schudden). Echter we kunnen uw woning ook gemakkelijk via FaceTime in de verkoop nemen.

De woningmarkt is nog steeds in beweging!

Op dit moment hebben wij nog geen indicaties dat de prijzen dalen. Het is nog steeds aantrekkelijk om een huis te kopen, omdat de rente historisch laag is. Daarnaast zal het aanbod niet snel toenemen waardoor de vraag nog steeds groter blijft dan het aanbod. Het hangt natuurlijk af van de economische ontwikkelingen, maar voorlopig verwachten wij geen sterke prijsdaling.

Ja, dat kan zeker.

Heeft u al de video van het huis op de website bekeken, deze geeft vaak al een goed beeld. En rij eens door de straat, bekijk het huis van de buitenkant, hoe is de buurt? Bent u enthousiast. Neem dan contact met ons op om een afspraak te maken voor bezichtiging. Deze bezichtiging kan via FaceTime plaatsvinden, maar met inachtneming van de regels van het RIVM bent u ook van harte welkom ter plekke.

Dit om uw gezondheid en die van onze aanwezige makelaar(s) zoveel mogelijk te garanderen. Zo vragen wij u om met zo min mogelijk personen aanwezig te zijn bij de afspraak. We houden iets meer afstand dan gebruikelijk maar verwelkomen u als altijd met een glimlach.

Bij symptomen van ziekte (koorts, verkoudheid, hoesten of niezen) of als u vermoedt dat u in contact bent geweest met een besmette persoon vragen wij u contact met ons op te nemen en niet te verschijnen. Wij zullen dan samen met u naar een oplossing zoeken.

Dit hangt nauw samen met uw persoonlijke omstandigheden. Als u gewoon een baan heeft en/of een courante woning heeft om te verkopen, dan is er geen reden om het niet te doen. Door de afgenomen vraag maakt u een grotere kans om de woning die u graag wilt hebben te kopen. Daarnaast kunt u nog steeds onder uitstekende hypotheekcondities geld lenen.

Als vanzelfsprekend doen wij nog steeds ons uiterste best om uw woning te verkopen. Zo bieden wij de mogelijkheid de bezichtigingen online te laten plaatsvinden. Ook zorgen wij voor een nog actievere aanwezigheid van uw woning op onze online marketing- en communicatiekanalen, om de potentiële koper ook te bereiken tijdens deze bijzondere periode.

Vanzelfsprekend kunt u hierover eerst telefonisch contact hebben met één van onze nieuwbouwspecialisten om vervolgens een afspraak te maken om op ons kantoor te komen (zie de veiligheidsrichtlijnen vanuit de overheid), of via facetime of een ander gewenst medium meer informatie te ontvangen over dit huis.

Wij kunnen overeenkomsten via een online-systeem toesturen zodat u digitaal, dus zonder de overeenkomst op papier te printen, kunt ondertekenen. De getekende versie ontvangen wij direct in onze mailbox voor verdere afhandeling.

Bedrijven

We zien een zeer wisselend beeld en een duidelijk verschil tussen het type onderneming. Zo zijn er een aantal bedrijfstakken die zichtbaar veel last hebben van deze “crisis” (denk bijvoorbeeld aan de horeca en de events), terwijl anderen ondernemers er financieel baat bij hebben. De markt als geheel laat nu een lichte daling zien, maar staat zeker niet stil. Ondernemingen die moeten en willen verhuizen, nemen deze stap nog steeds. Verder wordt er door de schaarste in onze regio en de lang aanhoudende hoogte van de vraag verwacht dat de markt relatief snel zal herstellen.

In het algemeen? Ja. Hoewel de markt een lichte daling laat zien, staat hij zeker niet stil en wordt er door de schaarste in de regio en de lang aanhoudende hoge vraag verwacht dat de markt relatief snel zal herstellen. Wel kan het zijn dat wij u een andere aanpak adviseren.

Wij hebben een grote database met mensen die actief op zoek zijn naar huisvesting. Het kan zijn dat we uw bedrijfspand aan hen aanbieden en ervoor kiezen het gebouw later op marketing platformen zoals Funda te plaatsen, om ervoor te zorgen dat uw pand extra in de kijker staat op het moment dat het website bezoek bij deze kanalen weer volledig op peil is.

De verhuurder zal in eerste instantie geïnteresseerd zijn welke stappen de huurder al heeft ondernomen om deze situatie of de problemen te beperken/lossen. Denk hierbij aan het uitwerken van verschillende noodscenario’s. Ook zal de betalingshistorie en de relatie tussen huurder en verhuurder een belangrijke rol spelen. Een open deur: maar een goed voorbereid gesprek met de verhuurder is hierin de eerste, maar belangrijke stap.

Bevindt u zich operationeel of financieel in een gespannen situatie, door bijvoorbeeld een aflopend huurcontract? Zeker doen! De huidige situatie biedt namelijk ook kansen. Zo maakt u door de teruggelopen vraag meer kans en kunt u een besparing realiseren. Wij worden met grote regelmaat gevraagd naar marktinformatie, omdat bedrijven de kansen en risico’s afwegen. Mogelijk heeft een van onze relaties een goede oplossing voor uw probleem.

In beginsel, nee. Wel zien wij verschillende situaties ontstaan waarbij de verhuurder uit goodwill of coulance bereid is een aangepaste betalingsafspraak te maken. Dit is dan geen huurkorting, maar vaak gaat het om een lening dan wel een uitgestelde betaling.

Indien een huurder aanspraak wil maken op huurkorting op basis van overmacht, gebrek of onvoorziene omstandigheid dan zal de rechter daar uitspraak over moeten doen. Wel is het aannemelijk dat er een beroep wordt gedaan op een bijzondere omstandigheid.

Commercieel vastgoed taxeren

Ja, zeker. Wij verzekeren u ervan dat wij alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen om uw gezondheid en die van onze medewerkers zo veel mogelijk te beschermen. Daarom verzoeken we u om met zo min mogelijk personen bij de afspraak aanwezig te zijn (ofwel: uitsluitend de personen die direct betrokken zijn).

Bij symptomen van ziekte (koorts, verkoudheid, hoesten of niezen) of als u vermoedt dat u in contact bent geweest met een besmette persoon vragen we u contact met ons op te nemen en niet te verschijnen. Wij zullen dan samen met u naar een oplossing zoeken.

Dat hangt ervan af. Bij een financieringstaxatie moet contact worden opgenomen met de desbetreffende bank. Zij hebben richtlijnen over of het object inpandig geïnspecteerd dient te worden. Wij voeren dit contact met de bank voor u. Naast de standaard documenten die u aanlevert vragen onze collega’s ook om beeldmateriaal van het object, zodat de taxateur een goede indruk krijgt en u hierover kan informeren.

Bij taxaties omtrent aankoop, verkoop, interne of overige doeleinden voldoet een geveltaxatie. Hierbij geldt wel dat er ook wordt gevraagd om beeldmateriaal van het object, zodat de taxateur een goede indruk krijgt.

Hypotheek

U leest hierover op verschillende nieuwssites, dus we begrijpen goed dat u deze vraag stelt. Op basis van de economische vooruitzichten verwachten wij - door de toenemende onzekerheid in de markt en dus hogere risico's - een lichte stijging. Echter neemt bijvoorbeeld de Europese Centrale Bank nu al maatregelen om de rente weer te stabiliseren.

Veel geldverstrekkers hebben aangegeven dat ze coulant omgaan met mensen die door de coronacrisis in de problemen komen. Neem tijdig contact op met uw adviseur zodat wij u kunnen informeren en helpen.

Verzekeren

Wij zijn een onafhankelijke tussenpersoon tussen u en de verzekeraar. Daardoor doen wij tegen de beste tarieven zaken met bijna alle verzekeraars in Nederland. In deze situatie geldt dat het antwoord op deze vraag afhangt van de verzekeraar waar u bent verzekerd en de situatie.

In veel polisvoorwaarden staat dat annuleringskosten zijn verzekerd als er sprake is van een bijzondere onvoorziene omstandigheid (tenzij uitgesloten). Nu het coronavirus een pandemie is, zien veel verzekeraars de gevolgen van het coronavirus niet meer als een bijzondere onvoorziene omstandigheid. Het virus komt immers wereldwijd voor.

Dat betekent dat als een reis geboekt is na een bepaalde datum en niet doorgaat of onderbroken wordt als gevolg van het coronavirus, er geen annuleringskosten worden vergoed. Bij Aegon bijvoorbeeld geldt dit voor alle reizen die na 14 maart 2020 zijn geboekt, voor Nh1816 voor alle reizen na 20 maart 2020.

Omdat het Ministerie van Buitenlandse Zaken inmiddels voor alle landen een code oranje reisadvies heeft gegeven, kan het echter zo zijn dat u uw reis wel kosteloos kunt annuleren via uw (ANVR-aangesloten) reisbureau of luchtvaartmaatschappij.

Wij adviseren u contact op te nemen met één van onze verzekeringsadviseurs zodat we voor u kunnen uitzoeken welke regels in uw geval gelden

Moet u bijvoorbeeld medische kosten maken of kunt u niet op de geplande datum naar huis vliegen? Bel dan het noodnummer van uw verzekeraar.

Staat het nummer van uw verzekeraar hier niet tussen? Bel dan één van onze adviseurs.

Bent u gedekt voor de annuleringskosten? Dan hebben wij in ieder geval de volgende documenten nodig voor de schademelding:

  • de boekingsnota
  • de annuleringsnota

Kunt u om medische redenen niet op reis? Meld dit ons. Mogelijk vragen we u dan om een medische machtiging in te vullen.

Staat uw vraag er niet tussen?

Onze medewerkers staan voor u klaar zoals u dat van ons gewend bent. Neem gerust contact met ons op via de telefoon, e-mail of social media. We helpen u graag.

Contact

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie